2018年8月24日号 Vol.332

パーチャ、ヤッタ、ワシチャイ:インディジナス・スペース、モダン・アーキテクチャー、ニューアート
Pacha, Llaqua, Wasichay: Indigenous Space, Modern Architecture, New Art

MoMA
Clarissa Tossin, Ch'u Mayaa, 2017, production still. Choreography/Performer: Crystal Sepúlveda; Cinematography: Jeremy Glaholt. Originally commissioned and produced by the City of Los Angeles Department of Cultural Affairs for the exhibition "Condemned to be Modern"
as part of Getty's "Pacific Standard Time:LA/LA." Courtesy the artist

MoMA
Guadalupe Maravilla (b.1976), Requiem for my border crossing (Collaborative drawing between the undocumented) #9, 2018.
Collection of the artist


アメリカ先住民族から伝わる人工的なものと自然環境の考え方を保持し、かつ発展させる現代美術の試みを検証する。タイトルの三つの言葉は、南北アメリカの先住民言語でもっとも使われていたケチュア。それぞれは複数の意味を持ち、パチャ(Pacha)は、宇宙、時間、空間、自然、世界。 ヤッタ(llaqta)は、場所、国、コミュニティ。 ワシチャイ(Wasichay)は、家を建てたりすること。 本展で紹介する7人の中堅アーティストは、アメリカ、プエルトリコを活動の拠点として、ケチュア、アイマラ、マヤ、アステカ、タイオなどを含む、メキシコや南アメリカの先住民から継承されるコンセプトを探求している。(林玄一)

Whitney Museum of American Art
99 Gansevoort St.
212-570-3600
日月水木10:30am-6:00pm、金土10:30am-10:00pm、火休館
大人$25、シニア$18、 学生$18、18歳以下無料、入場料任意:金 7:00pm-10:00pm
whitney.org


HOME